Om oss

Folkkyrkan Sörmland startade april 2011 i Malmköping. Vi drömmer om en kyrka som älskar Gud och människor men som samtidigt är fräsch och nutida i sina uttryck och former. En varm miljö där både barn, ungdomar och vuxna kan känna sig hemma. Där det är lika viktigt att träffas runt caféborden och dela livet som att lyssna på en predikan och sjunga med i lovsången. Därför påminner vår lokaler lika mycket om ett café som en lite modernare kyrka.

Redan från början var barnen viktiga. På övervåningen (i Malmköping) har ”Äventyret” sina lokaler med samlingssal, pysselrum och mängder med leksaker. Varje söndag är kidsen där, tillsammans med våra erfarna ledare, medans vi vuxna är kvar nere i kyrkan.

I Julita och Malmköping bedriver vi scout-verksamhet för ungdomar och i Malmköping har ungdomarna Together på fredagkvällar som är en kombination av ungdomsmöte och fritidsgård. Eskilstuna är en kyrka som håller på att startas upp, se ”Campus Eskilstuna”. För intresse kontakta respektive campus under fliken ”kontakt”.

Förutom gudstjänster och annat  ordnar vi även fester, grillkvällar, ett stort barnområde på Gammaldags Malmköpings Marknad, musikevents mm. Det bästa sättet att hänga med på allt som händer är att ”gilla” Folkkyrkan Sörmland på Facebook eller att följa oss på Instagram.

Som kyrka är vi stolta över att stå för ett 2000-år gammalt budskap. För oss är Jesus relevant idag, hans budskap tidlöst och vår tro en oerhörd tillgång. Som kyrka är det vårt uppdrag att berätta om Jesus för de människor vi möter – men vi kommer aldrig att pracka på någon vår tro. Oavsett vad människor tror är ALLA välkomna att komma till oss och att dela vår gemenskap. Folkkyrkan är kopplade till samfundet Pingst.